Decor, licht en rekwisieten

Een decor staat op het toneel. Dit is de omgeving waarin het verhaal van de voorstelling zich afspeelt. Soms zijn de dansers in een bos, soms in een paleis of kasteel. Maar ze kunnen ook op een fantasieplek zijn, die niet echt bestaat. Niet bij ieder ballet is er een decor. Voor de verhalende klassieke balletten wel bijna altijd.

 

Decor en Rekwisieten Het Nationale Ballet

Decor ontwerpen
Een decorontwerper bedenkt de decors. Na het ontwerp zijn er andere mensen die dit decor maken. Zij maken eerst een maquette. Dat is een heel klein decor, zo groot als een poppenhuis. Zo kunnen zij alvast zien hoe het er straks uit gaat zien. Daarna maken zij een grote versie die op het toneel past. Bij balletvoorstellingen is het fijn als er niet te veel decor op het toneel staat, anders hebben de dansers niet genoeg ruimte om te dansen!

Licht
Tijdens een balletvoorstelling gebeurt er van alles achter de schermen. De dansers worden door honderden lampen beschenen. Dat is een heel ander licht dan bij jou thuis! Het licht kan allemaal verschillende kleuren hebben, soms is het rood, soms juist blauw of geel. Een lichtontwerper bedenkt welke kleur goed bij de verschillende scènes past. Want het ene licht zorgt voor een heel andere sfeer dan het andere licht.

Licht bij Giselle
Jim Ingalls heeft het licht ontworpen door Giselle. Jim vindt lichtontwerpen de mooiste baan die er is. Maar zelf staat hij niet graag in de spotlights, hij is zelfs een beetje verlegen.

Als kind hield Jim al van theater. Thuis in de garade speelde hij met poppen die hij met lampen bescheen. Op de middelbare school ging hij bij het schooltheater, maar ook daar werkte hij al liever achter de schermen van ervoor. Later ging hij naar een school waar hij theatertechniek leerde. Omdat hij belichting het leukst vond, werd dit zijn specialisatie.

Jim houdt ervan om met verschillende kleuren licht de sfeer van een voorstelling te bepalen. Bij Giselle deed hij dat bijvoorbeeld door de sfeer spannend en mysterieus te maken, als de Wili's het toneel opkomen. Jim had voor de voorstelling eerst veel gele lampen gebruikt. Maar Toer van Schayk, de decorontwerper vond die kleur niet zo goed bij Nederland passen. In Amsterdam is het daglicht grijzer, zei hij. Jim paste toen de kleur wat aan en het bleek inderdaad beter te werken.

Het einde van Giselle vindt hij de mooiste scène van de voorstelling. Dat is de scène waar de Wili's tijdens de zonsondergang verdwijnen en Albrecht alleen achterblijft met zijn gedachten aan Giselle. Daar zijn de kleuren precies geworden zoals Jim ze in gedachten had. 


 

 

Rekwisieten
Een rekwisiet wordt ook op het toneel gebruikt, maar is iets anders dan het decor. Rekwisieten zijn voorwerpen die worden gebruikt door de dansers. Denk bijvoorbeeld aan een stoel of een bankje, een beker, een paraplu, schaatsen, of bloemen. Deze voorwerpen worden speciaal gemaakt voor de voorstelling in het rekwisietenatelier. Zo wordt er geen echt glas gebruikt, maar plastic. Dat is niet alleen goedkoper, het is ook veiliger. En de diamanten op de kroon van de koning, zijn dus ook geen echte diamanten, helaas!

Decor en Rekwisieten Het Nationale Ballet