Hoe vindt Floor haar nieuwe rang?

Lees het interview!

Op vrijdag 15 september gaat de voorstelling Ode aan de Meester in première. Deze moderne voorstelling bestaat uit vier stukken van de grote choreograaf Hans van Manen. Onze Jump-ambassadeur Floor Eimers zal in deze voorstelling voor het eerst als Grand sujet dansen! In dit interview vertelt ze wat er allemaal voor haar verandert.

Floor

Naam: Floor Eimers
Komt uit: Velp (geboren in Nijmegen)
Bij Het Nationale Ballet sinds: 2012
Rang: Grand sujet

Je woonde in Velp en ging naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dat ligt ver uit elkaar! Hoe heb je dat gedaan? Kon je wel thuis blijven wonen?
Ik had eerst oriëntatielessen op zaterdag, toen was ik 7 jaar oud. Mijn ouders brachten me altijd heen en weer. Toen ik 10 was deed ik slotauditie en werd ik aangenomen. Ik ging in mijn eentje met de trein op en neer. Dat vond ik helemaal niet eng.


Ik had les van maandag tot en met vrijdag, maar na een paar jaar had ik ook op zaterdag dansles. Toen ben ik toch maar in een gastgezin gaan wonen. Elk weekend ging ik weer terug naar Velp. Op mijn 16e ben ik al op mezelf gaan wonen.

Heb je wel eens getwijfeld om ballerina te worden?
Ik heb nooit getwijfeld. Op mijn vierde ging ik naar Het Zwanenmeer en daarna wist ik meteen dat ik ballerina wilde worden!

Je bent direct na het conservatorium bij Het Nationale Ballet gaan dansen. Hoe ben je daar gekomen?
Ja, ik begon bij Het Nationale Ballet toen ik 19 was. Ik had ook auditie gedaan in Wenen, maar dat was niet gelukt. Bij Het Nationale Ballet deed ik mijn tweede auditie en dat lukte wel. Ik ben heel blij dat ik hier ben aangenomen, omdat het dichtbij mijn familie en vrienden is, het gezelschap heel goed is, en het repertoire fantastisch! We doen veel klassiekers maar ook moderne en nieuwe balletten. Ik hoef hier niet meer weg!

Je bent inmiddels tot Grand sujet gepromoveerd. Gefeliciteerd! Wanneer hoorde je dat?
Ik wist het al in januari, maar ik ben pas in augustus 2017 officieel als Grand sujet gestart.

De eerste voorstelling die je als Grand sujet gaat dansen is Ode aan de Meester. Hoe merk je dat je nu Grand sujet bent?
Ik merk dat mijn casting anders is en daar ben ik heel tevreden over! Eerst wisselde ik grotere rollen af met corps de ballet werk. Nu doe ik alleen maar grotere rollen. Ik kan me volledig focussen op deze rollen en hoef mijn energie niet meer te verdelen tussen deze rollen en het werk dat ik in het corps de ballet deed.

In Ode aan de Meester dans ik in drie stukken: Sarcasmen, Tango´s en On the Move. Als Grand sujet sta ik nu vaker in mijn eentje of met zijn tweeën op het toneel.

Wat vind je spannend aan deze voorstelling?
Ik heb een grote verantwoordelijkheid nu ik vaker alleen of met zijn tweeën op het toneel sta. Iedereen kijkt natuurlijk naar me. In Ode aan de Meester vind ik het stuk Vijf Tango’s het lastigst. Het vraagt veel van mijn techniek en tegelijkertijd moet ik goed aanvoelen wanneer ik welke pas moet doen. Hans vindt muzikaliteit heel erg belangrijk! Alles moet dus heel goed getimed zijn!

Ben je wel eens een pas vergeten tijdens een voorstelling?
Nee, nooit. Tijdens repetities wel, maar dan ga je daar zó op letten dat dat tijdens de voorstelling niet meer gebeurt.

We zijn nu net met een nieuw seizoen gestart. Naar welke voorstelling kijk je uit om te dansen?
De klassiekers vind ik altijd heel erg leuk. Ik heb heel veel zin in Mata Hari, The Sleeping Beauty en Don Quichot. Het is heel gezellig om met deze stukken bezig te zijn, omdat iedereen meedoet! Daarnaast zitten er veel uitdagende rollen in.

Welke rol zou je ooit nog graag willen dansen?
Marguerite in La Dame aux Camelias wil ik heel graag dansen. Of Julia in Romeo en Julia en Mata Hari lijkt me ook gaaf. En natuurlijk Odette en Odile in Het Zwanenmeer! Ik vind alle dramatische rollen te gek!

Wat vind je het moeilijkst aan dit vak?
Om altijd topfit te zijn en te presteren. Ik wil elke dag op mijn best zijn, maar dat kan niet altijd en dat vind ik frustrerend. Ik heb twee keer een blessure gehad omdat ik teveel van mezelf eiste.

Heb je rituelen voordat je het toneel op moet?
Ik sla drie kruisjes en kus het toneel met mijn hand. Daarna spring ik vijf keer heel hoog om een adrenalinekick te krijgen.

Wat doe je het liefst in je vrije tijd?
Helemaal niks. Of met mijn ouders, broer of vrienden afspreken.

Wat ga je doen als je moet stoppen met dansen?
Daar ben ik nog niet mee bezig, omdat ik niet weet wanneer ik moet stoppen. Het liefst ga ik tot mijn 38e door maar het is de vraag of ik dat haal. Ik ga het tegen die tijd zien.

Floor Coppelia
15-09-2017