Wanneer mag ik nou op spitzen dansen?

Tips voor sterkere enkels

Bij alle ballerina’s kijken uit naar hét grote moment. Het moment wanneer je op spitzen mag dansen! Maar voordat jij op spitzen mag dansen, moet je eerst sterke enkels krijgen. Daarom hebben wij hier een paar tips om jouw enkels sterker te maken!

  • GA OP RELEVE STAAN
    Ga in de eerste positie op relevé staan en blijf zo een tijdje staan. Probeer dan ook meteen met losse handen te blijven staan. Zo train jij niet alleen je enkels, maar ook heel veel andere spieren in je benen.
  • GEBRUIK EEN ELASTISCHE BAND
    Er bestaan hele elastische banden waarmee jij jouw enkel sterker kan maken. Deze banden heten therabanden. Ga zitten op de grond en strek één been uit. Doe de band om jouw voet en houd de uiteinden vast in je handen. Ga eerst jouw voet flexen en dan je voet afrollen totdat je voet mooi gestrekt is. Dit herhaal je een paar keer per voet.
Theraband
  • MAAK EEN PLIÉ EN STA DAN OP JE TEEN OP ÉÉN BEEN
    Hiervoor maak je eerst een kleine plié, daarna strek je eerst je been en daarna ga je op je teen staan. Dit klinkt niet moeilijk, maar dat is het wel als je het op één been doet. Herhaal dit 10 keer en wissel daarna van been.
  • SPEL JE EIGEN NAAM MET JE VOET
    Of de naam van je vriend, vriendin, hond of kat. Desnoods schrijf jij een heel boek met jouw voet! Het gaat erom dat jouw enkels in andere richtingen moet bewegen en dat maakt ze weer sterker.
  • GEBRUIK EEN TRAP
    Een trap is overal wel te vinden, in huis, op school, op straat. Met een trap kan je ook allemaal oefeningen doen. Je kan bijvoorbeeld met de voorkant van jouw voeten op 1 tree staan. Jouw hakken zakken dan naar beneden. En dan moet jij jouw hakken omhoog duwen en op jouw tenen gaan staan. Daarna zak je weer rustig naar beneden. Dit kan ook met één been, maar dat is wel een stuk zwaarder.

@Dansmagazine

Spitz